Vrij Pistool

VRIJ PISTOOL
Deze discipline kan zowel op een Elektronisch schietkast als op de Int. Pistoolschijf 25/50 mtr. verschoten worden en het schietprogramma bestaat uit 12 series van 5 schoten.
De schijven worden gewoonlijk door de schutter gewisseld.
De schietafstand is 50 meter.
De discipline Vrij Pistool wordt verschoten met speciaal vrij pistool van het kal. .22 (5,6 mm).
Het bedoelde wapen heeft een speciale kolf welke als een klem/handschoen om de hand heen sluit.
Het wapen bezit geen patroonhouder en moet per schot geladen worden.
Zowel de trekkerdruk als afmetingen zijn vrij
Het is ook toegestaan deze wedstrijd te verschieten met een standaard wapen van het kal. .22 (5,6 mm), echter het wapen moet dan wel schot voor schot geladen worden.
De schutter dient 30 minuten voor aanvang van de wedstrijd op de schietbaan aanwezig te zijn. Deze 30 minuten wordt verdeeld in twee delen t.w. de eerste 15 minuten om u te installeren op het schietpunt en de volgende 15 minuten om u verder te installeren en tevens onbeperkt proefschoten te lossen.
Om alles ordentelijk en veilig te laten verlopen is er een baancommandant aanwezig die de navolgende commando’s zal geven.
Schutters mogen schietpunt betreden en zich voorbereiden op de wedstrijd.
15 minuten voor aanvang van de wedstrijd: 15 minuten proefschieten: START
30 seconden voor het einde van het proefschieten: Nog 30 seconden
Einde tijd voor proefschieten: STOP.
Begin de wedstrijd: START.
10 minuten voor het einde van de wedstrijd: U heeft nog 10 minuten.
5 minuten voor het einde van de wedstrijd: U heeft nog 5 minuten.
Einde wedstrijd: STOP en Veiligheidsvlag plaatsen
Het gebruik van baankijker, schietpet en schietbril is toegestaan.