Luchtpistool

Deze discipline wordt geschoten op:
¦ de Internationale Luchtpistoolschijf waarvan de “10” slechts een diameter heeft van 11.5mm en de “1” een diameter heeft van 155.5mm.
¦ de Elektronische Schietkast waarvan het tref gebied een diameter heeft van 59,5 mm.

De deelnemers kunnen zijn: junioren in drie leeftijdsgroepen t.w: jun. C 13 en 14 jaar, jun. B 15 t/m 17 jaar en jun. A 18 t/m 20 jaar.
Deze laatste leeftijdsgroep is verdeeld in dames en heren, senioren dames en heren en veteranen.
De junioren t/m 17 jaar, dames junioren 18 t/m 20 jaar, senioren dames en veteranen schieten 40 schoten en de heren junioren 18 t/m 20 jaar en senioren heren schieten 60 schoten.
U dient 30 minuten voor aanvang van de wedstrijd op de schietbaan aanwezig te zijn.
20 minuten voor aanvang van de wedstrijd mag u de schietbaan op om u te installeren.
15 minuten voor aanvang van de wedstrijd gaat u verder met het installeren en tevens onbeperkt proefschoten te lossen.
Bij gebruik van de Int. Luchtpistoolschijf schieten H- en A-klasse schutters twee schoten op een schijf, alle andere klasse schieten 5 schoten op een schijf.
De schijven worden gewoonlijk door de schutter, onder toezicht van de baancommandant, gewisseld.
De schietafstand is 10 meter.
Er wordt geschoten met een Luchtpistool met een kal. 4,5 mm (.177) en een trekkerdruk van min. 500 gr.
De te gebruiken wapens mogen niet zwaarder wegen dan 1500gr. incl. accessoires/loopgewicht en passen in een kistje van 420 x 200 x 50mm waarbij een tolerantie van 0.0 mm tot +1.0 mm is toegestaan.
Tevens dient het wapen voorzien te zijn van een veiligheidvlag welke door de gehele loop aangebracht moet zijn zolang het wapen niet gebruikt wordt om te schieten.

Om alles ordentelijk en veilig te laten verlopen is er een baancommandant aanwezig die de schutters 30 minuten voor aanvang van de wedstrijd na het schietpunt zal roepen en daarna de navolgende commando’s zal geven.

Schutters mogen schietpunt betreden en zich voorbereiden op de wedstrijd.
15 minuten voor aanvang van de wedstrijd: 15 minuten proefschieten: START
30 seconden voor het einde van het proefschieten: Nog 30 seconden
Einde tijd voor proefschieten: STOP.
Begin de wedstrijd: START.
10 minuten voor het einde van de wedstrijd: U heeft nog 10 minuten.
5 minuten voor het einde van de wedstrijd: U heeft nog 5 minuten.
Einde wedstrijd: STOP en Veiligheidsvlag plaatsen

* Elektronisch ? 40 schoten 50 minuten en 60 schoten 75 minuten totaal
* Papier/karton ? 40 schoten 60 minuten en 60 schoten 90 minuten totaal

Bij twijfel moeten de schoten gemeten worden met een “Negatief” schotmaatje met een flens van 11.5mm en een pendiameter van 4.5mm.
Het gebruik van schietpet en schietbril is toegestaan.
De baankijker is alleen toegestaan wanneer de schietschijven niet terugkomen naar het schietpunt

Korpsen:

Korpsen bestaan uit drie schutters.
De hoogst gekwalificeerde schutter in een korps is bepalend voor de klasse waarin het korps uitkomt.
De namen van de schutters die in een korps schieten dienen vóór aanvang van de wedstrijd bekend te zijn bij de wedstrijdleiding.